تبلیغات
معماری - مقدمه
معماری
پنجشنبه 5 اسفند 1389

مقدمه

پنجشنبه 5 اسفند 1389

نوع مطلب :
نویسنده :حسن عبدپور

معماری از دو وجه كالبد + فضا تشكیل شده و این دو مؤلفه دارای دو ویژگی كمی و كیفی هستند:
1- ویژگیهای كمی : شامل هندسه و تناسبات ، اصل بكار گیری هندسه علمی
2- ویژگیهای كیفی : شامل اصول و قوائد
هندسه اشاره به اشكال دارد ، نه اعداد ، اشكالی مانند مربع ، مستطیل ، هشت ضلعی و ... در این قسمت نیز ما با همین اشكال سر و كار داریم ، نه اعداد. هندسه را می توان به دو صورت بررسی كرد :

1- هندسه علمی : ریشة هندسه ، علمی و تجربی می باشد ، مانند تمام دروس علمی و تجربی كه با آنها سر و كار داریم و نیز به علم و روش بدست آوردن آن اشاره دارد ، مانند ریاضیات ، هندسه ، فیزیك و ... .
2- هندسه شهودی : هندسه ای كه تجربی نیست و مبنای آن شهود است .
پس از شناخت دو نوع هندسه حال به بررسی ابزارهای درك انسان از محیط می پردازیم و پس از ارائه تعاریف این بخش به مفهوم هندسه در معماری خواهیم رسید

ما برای شناخت همه چیز در دنیا سه ابزار درك در اختیار داریم :
1- ابزار حس و تجربه : حس ( شامل حواس پنجگانه) + تجربه . نتیجة این درك به یك قانون علمی می رسد كه ما از آن بنام علم (
Science
) یاد می كنیم.
2- ابزار عقل : عقل + قیاس علمی . نتیجة درك این ابزار ما را به علم فلسفه می رساند.
3- ابزار شهود : در این ابزار چیزی با حواس پنجگانه حس نمی شود و چیزی هم یافت نمی شود كه بتوان آن را با عقل درك كرد ، بلكه بصورت مشهود قابل درك است ، مانند : گرسنگی و تشنگی كه برای درك آنها نیازی به علم و حواس پنجگانه خود نداریم . بیشتر آگاهیهای ما به خودمان شهودی است و بطور كلی احساساتی كه خارج از حیطة درك حواس پنجگانه باشد بصورت شهودی تعریف می شود.

حال با توجه به مقولة هندسة شهودی و درك شهودی و رابطة میان این دو می توان هندسه را در معماری چنین تشریح كرد: در معماری فرهنگهای مختلف گونه ای شكل بكار می رفت كه مبنای علمی نداشت و انسان از طریق شهود آنها را بدست آورده بود ( به آنها رسیده بود ). این شهود به یك شهود جمعی وابسته است ، كه در مقابل شهود فردی قرار می گیرد. در جوامع و فرهنگهای مختلف بخاطر وجود اشتراكاتی در زندگی و هنجارهای جوامع و نیز تجربه های علمی مشتركی كه از افراد بدست می آوردند ، به شهودهای مشتركی می‌رسیدند ، با این اشتراكات شهودی به تدریج شهود فردی تبدیل به یك شهود جمعی می شد. یعنی درك افراد یك جامعه از یك سری فرمهای هندسی با یك تعریف مشخص و یكسان ارائه می شد.

دانشمندان سدة 20 نیز با توجه به نشانه ها ، سمبل ها و ... اصل شهود جمعی را بدست آوردند و با بررسی قبایل بدوی ( كه هم اكنون نیز به زندگی بدوی خود مشغول هستند ) و تحلیل سمبلها ، رقصها ، مجسمه سازیها و ... كه به شهود جمعی آنان برمی گردد ، شهودات و درك آنان را از فرمها و اشكال هندسی بدست آورند كه در این زمینه می توان به كارل گوستاو یونگ دانشمند اتریشی اشاره كرد.
برای درك بهتر می توان شكل مربع را تحلیل كرد :

شكل مربع را در نظر می گیریم ، شكل مربع را همه از طریق هندسه علمی بصورت یك چهار ضعلی كه چهار گوشه آن عمود بر هم می باشد درك كرده اند. ولی در درك شهودی از مربع ، احساساتی مانند تعادل ، تقادن ، فردیت ، قدرت ، سنگینی ، امنیت و ... می‌رسیم ، در صورتی كه ما از مربع تجربه ای نداریم و در درك این مشخصه ها از حس هاس پنجگانه و از قیاس عقلی هم استفاده نكردیم ، پس می توان چنین گفت كه این دانش شهودی است كه ما نسبت به مربع داریم ، این درك شهودی از مربع بین اكثر ما انسانها یكسان است.
تمام اشكال استفاده شده در معماری در پس ذهنیتی ایجاد شده از آن اشكال كه توسط انسانها مشهود یافته بود ایجاد شده اند كه حس خاصی را برای آنان ایجاد می كرد. فضا در معماری ایران و جهان هندسه مشخصی دارد ( مربع ، مستطیل ، پنج ضلعی منتظم و ... ) سازه معماری پیش از اسلام نیز اقتضا می كرد كه با تناسبات رعایت شده به یك سازة هندسی برسیم ، برای مثال برای ایجاد گنبد نیاز به آن داشتیم كه زمینة ایجاد شده مربع باشد.

داراب دیبا از هندسه بعنوان مورد بسیار مهمی در درك معماری نام برده و می نویسد: " بدون شك زبان بیان معماری های جهان بر هندسه استوار است و از طریق روابط آن می توان كلیت كالبدی را آشكار كرد. " دیبا از كاخ هشت بهشت اصفهان به عنوان نمونه ای از یك ساختمان هندسی نام برده و ویژگیهای آن را چنین بر می شمرد : " هندسة ساختمان هشت بهشت درسه سطح متفاوت رشد می‌كند:
- حركت افقی از آب نما ، پله ، ایوان ، اتاق های میانه و فضای مركزی .

- حركت عمودی كه پیوند كف را با تحولات سه بعدی و دگرگونی های ارتفاعی كه اوج آن در مركز قرار می گیرد با آسمانه تأمین می كند
- هندسه ای كه حاصل برخورد سطوح افقی و عمودی است كه حاوی گشایش های نوری دراتصال احجام و از ورای كالبد می باشد. "
وی در ادامه تشریح كاخ هشت بهشت می نویسد : " ... [در ساختمان هشت بهشت] برشهایی از كالبد توپُر در همجواری با شكاف های گشوده شده به سوی نور و طبیعت نتیجة تركیبی است كه در آن كثرت و تنوع عناصر درآمیزش با سایه و روشن های نوری ، احساس كامل یك هندسة منسجم را متظاهر می كند. " داراب دیبا در نمونه ای دیگر از ساختمان چهل ستون نام می برد و از آن بعنوان نمونه ای از پیوند هندسی عناصر در سطوح افقی و عمودی و تركیب فضاهای پر وخالی یاد می كند.




How can we increase our height?
جمعه 6 مرداد 1396 07:08 ب.ظ
Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
Extremely useful information specifically the last part
:) I care for such info much. I was looking for this particular info for a long time.
Thank you and best of luck.
b complex for foot pain
شنبه 17 تیر 1396 09:17 ق.ظ
Since the admin of this web page is working, no uncertainty very shortly it will be renowned, due to its quality contents.
dagmargrzybowski.weebly.com
دوشنبه 12 تیر 1396 05:28 ب.ظ
Hi to every body, it's my first pay a quick visit of
this website; this website contains remarkable and
in fact excellent material for readers.
http://daphnemonestime.jimdo.com/2015/03/30/all-the-things-you-need-to-know-about-heel-pain
سه شنبه 2 خرداد 1396 10:00 ب.ظ
Heya i'm for the first time here. I found this board
and I find It truly useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like you aided me.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر